You can stand under my u(k)mbrella

För tillfället är jag urless på paraplyer, dels för att jag har läst om 1900-talet och Modernismen i skolan (och där tjatas det om dessa ondskefulla och förvirrande paraplyer) + att det kom upp när jag hade "Petramöte" i fredags. Varför alla dessa paraplyer?

Hur som helst så tänkte jag berätta lite om UKM :) Here goes!

UKM kommer ursprungligen från Norge, när vi (Sverige) adopterade UKM som i Norge var förkortning för "Ungdomens Kultur Mönstring" så insåg vi hur tråkigt det lät och döpte därmed om det till "Ung Kultur Möts". Här kommer papaplyet då in i UKM sverige som just är en... 
-jodå-
..papaply rörelse! :)

1998 tog sig 5 pilotlän an UKM. Första rix ägde inte rum förrän 1999.

1999 anordnades Skånes första UKM (och ingen mindre än Helsingborgs kommun var först ut!). En kvinna vid namn Birgitta Killander här i vår underbara stad Helsingborg snubblade över UKM och gav uppdraget till Stiftelsen Varvet som höll till på piren.

Och på den vägen är det, även efter att piren lades ner. Sedan tidernas UKM´s begynnelse i Helsingborg har Petra Nielsen varit med, en riktig veteran är hon! Som tur väl är hon en ihärdig UKM älskare som hjälper oss ungdomar att varje år genomföra UKM. ♥

Stiftelsen Varvet hade UKM som uppdrag ända fram tills att de lades ner 2005. Efter detta så skapades en förening som bestod utav i princip samma arbetskraft som Stiftelsen Varvet. Sedan dess har föreningen BACKSTAGE Helsingborg arrangerat UKM. 

År 2008 firade UKM Helsingborg 10år*

Idag är det bara 79 dagar  kvar tills UKM
Helsingborg
och BACKSTAGE´s 11 UKM!

 


Också lite uppdatering:

- Affischerna har blivit lite försenade och blir klara imorgon!

- Workshop mötet gick super bra och vi har nu bestämt ett
tema för detta års UKM. Vågar inte säga det ännu, nä vi
håller på det ett litet tag till! ”Den som väntar…”  ;)

- Jag har äntligen fått tummen ur röven och mejlat ALLA
privata och kommunala högstadie- & gymnasie-
skolor i Helsingborg. Det är många ska ni veta!!

- På fredag är det både ”Petramöte” för min del och ett
eventkväll möte
med Marie på Dunkers

Förövrigt så kom vår notis med i veckans lokaltidning!  :D

 

Peace & Love åt UKM folket!



Kommentarer
Postat av: Robert

You can a lot! Jag tycker nog att Petra ska sitta och gå igenom hela UKM historien för var och en i arrangörsgruppen xD HAHA! Wow... :P

2009-01-15 @ 09:37:43
Postat av: Robin Hood

Haha, njae men lite lyckades jag snappa upp :) Men det finns säkert hur mycket som helst mer att veta. Vi får korsförhöra Petra på nästa möte! ;)

2009-01-15 @ 17:11:31
URL: http://ukm-äger,nu
Postat av: Petra

Gött, jag förväntar mig ett mörkt um, en lampa i mitt ansikte och tusentals frågor. Bring it on bara... muhahah!

2009-01-15 @ 20:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-post: (publiceras ej)

URL/Blogg:

Kommentar:

RSS 2.0